Naše škola venku. A proč?
Začátek školního roku je za námi a zatímco v mnohých školách se snaží o to, aby se děti už konečně zklidnily, usadily se do lavic a začaly se pořádně soustředit, u nás tomu tak není. V lavicích s dětmi sedíme jen málo, často se pohybujeme a učíme na zahradě, a aby toho nebylo málo, ještě každý čtvrtek s dětmi trávíme celý venku a v terénu:).
Proč to děláme?
Protože vidíme, že to děti baví, že se pak díky těmto zážitkům nebojí výzev, že se dokáží lépe soustředit, že se děti navzájem blíže poznávají a lépe pak funguje skupinová práce...a taky proto, že to baví nás samotné.
Učení venku je jedním ze základních pilířů naší školy. Zkušenost osobní i akademická nám ukazuje, že nejlepší způsob, jak se učit o světě, je vypravit se do něj. A protože vedle češtiny a matematiky učení zahrnuje praktické i sociální dovednosti, pohyb i umění, život venku mimo stěny třídy je tou nejlepší učebnicí.
Co že to venku děláme?
Vlastně všechno: běháme, hrajeme si, stavíme, čteme, pozorujeme, bádáme, počítáme, zapisujeme a hlavně máme možnost si všechno pěkně osahat, očichat, prohlédnout a prožít...
Inspirace
Abychom se mohli inspirovat zkušenostmi z jiných škol a sdružení, zúčastnili jsme se konference KONEV 2018, kterou pravidelně pořádá Lipka, školské zařízení pro Environmentální vzdělávání. Bylo pro nás radostné vidět a slyšet, že téma učení venku je velice živé, že se máme kde inspirovat, ale že i my již můžeme být pro mnohé inspirací a dobrým příkladem, jak učit děti venku!
Pokud vás zajímají výzkumy, které dokládají pozitivní přínosy učení dětí venku, doporučujeme publikaci Petra Daniše "Děti venku v přírodě: ohrožený druh?"
Inspirací nejen pro učitele, ale i pro rodiče, kteří rádi tráví čas se svými dětmi v přírodě, je webová stránka ucimesevenku.cz, kterou provozuje vzdělávací centrum TEREZA.
A svou terénní projektovou výukou je pro nás velkým vzorem gymnázium Přírodní škola v Praze.
Pobyt venku je pro děti zcela přirozený. Podle výzkumu Nadace Proměny Karla Komárka (úplný přehled výsledku zde) patří pobyt venku mezi nejoblíbenější aktivitu dětí. Navzdory tomu děti venku tráví v průměru pouze dvě hodiny denně. Pro spoustu dětí platí, že sedí celé dopoledne ve škole, pak se přesunou do kroužků, které jsou často uvnitř, z kroužků domů. Kdy zbývá čas na volnou neorganizovanou hru a objevování venku? Chceme přispět ke změně. A jsme rádi, že nejsme sami!